«Իրատեսի» հյուրը Ալեքսանդր Սպենդիարյանի անվան օպերայի և բալետի ազգային ակադեմիական թատրոնի բալետի մենապարուհի ԱՆՆԱ ՎԵՔԻԼՅԱՆՆ է։ Զրուցել ենք արտիստների պարապուրդի ու զբաղվածության, բալետային աշխարհի նրբերանգների, և հենց իր՝ արտիստուհու անցած ճանապարհի մասին։ Աննա Վեքիլյանը մենապարերով և գլխավոր դերերով հանդես է եկել բալետային և օպերային ներկայացումներում («Լորկիանա», Սոլեդադ, «Դոն Կիխոտ», Ռոզիտա, «Շեհերազադե», Զուբեյդա, հատված, «Լա Ռևանչա Դել Տանգո», «Լա Բոհեմ», «Անուշ», հարսի պար` Նունուֆար, «Ալեկո», գնչուհի և այլն): Հյուրախաղերի է մեկնել Ռուսաստան, Եգիպտոս, Սիրիա, Թուրքիա, Թունիս, Կատար և այլ երկրներ։
-Արտակարգ դրությունը շատ անսպասելի ներխուժեց մեր կյանք։ Ի՞նչ ծրագրեր կային, որ անավարտ մնացին, չեղարկվեցին կամ հետաձգվեցին։
-Այո, բոլորիս համար անսպասելի և բարդ շրջան է, որ փորձում ենք հաղթահարել ու առաջ շարժվել: Որոշ ծրագրեր հնարավոր եղավ շարունակել առցանց հարթակում, մյուս ծրագրերը հետաձգվել են անորոշ ժամանակով:
-Մեկուսացման օրերին ինչպե՞ս էր հաջողվում պահպանել մարզավիճակն ու հոգու տոկունությունը։ Շատերն ասում են, որ այս դադարը պետք էր։
-Դասական պարի մարզումներն այս օրերին շարունակում էի տանը, երբեմն մասնակցում նաև առցանց պարապմունքների, որն աշխարհի բոլոր կետերից տարբեր օրերի և ժամերի դասերին միանալու լավ հնարավորություն էր բալետի արտիստների համար: Նման համախմբումը, որն իրական կյանքում անհնար է, հույս, հավատ և ուժ է տալիս մեկուսացման այս օրերին: Սակայն, միևնույն է, բալետի արտիստի լավագույն մարզավիճակն ապահովվում է համապատասխան պայմաններով դահլիճում պարապելով և բեմում ներկայացումներում պարելով: Իհարկե, կյանքում դադարներ միշտ էլ պետք են` մտքերը կարգավորելու, նոր գաղափարների շուրջ մտորելու նաև պարզապես հանգստի մեկնելու և վերականգնվելու համար: Սակայն այս դեպքում, երբ սահմանափակումները շատ են, իսկ հնարավորությունները` քիչ, երբ բազմաթիվ մարդիկ գործազուրկ են, և երբ վտանգված են հազարավոր մարդկային կյանքեր, կարող եմ միայն ավելացնել` նման ճակատագրական դադարներ երանի այլևս չկրկնվեն:
-Փորձերը վերսկսվե՞լ են։ Խոսակցություն կար, որ սեպտեմբերից համերգասրահները կբացվեն։
-Համերգասրահների բացման հետ կապված դեռ որևէ հստակ տեղեկություն չունեմ: Վերջերս վերսկսել ենք փոքր խմբերով դասական պարի մարզումները, արտակարգ դրության ավարտի հետ կվերսկսվեն նաև ներկայացումների փորձերը: Նշեմ նաև, որ հաճախակի կազմակերպվում են հրաշալի առցանց համերգային ծրագրեր, որոնք այս օրերին ցուցադրվում են օպերայի և բալետի ազգային ակադեմիական թատրոնի ֆեյսբուքյան պաշտոնական էջում:
-Ի՞նչ փոփոխությունների կարիք ունի օպերային թատրոնը, գուցե՝ խաղացանկի թարմացում, ժամանակակից մոտեցումներ, հյուրախաղեր...
-Թատրոնի խաղացանկը պարբերաբար համալրվում է և՛ բալետային, և՛ օպերային նոր ներկայացումներով, սակայն ցանկալի է, որ ավելի հաճախակի լինեին և՛ ժամանակակից, և՛ դասական նոր բեմադրություններ, ինչի համար անհրաժեշտ են պետության և հովանավորների ուշադրությունն ու աջակցությունը: Ինչ վերաբերում է հյուրախաղերին, հուսով եմ, համավարակի ավարտից հետո կրկին կլինեն մեկնելու հնարավորություններ:
-Արտերկրից կա՞ն հրավերներ, ուշագրավ առաջարկներ, որ գուցե ստիպեն մեկնել երկրից։
-Նման հնարավորություններ և առաջարկներ եղել են և՛ բալետային խմբում ընդգկվելու, և՛ վարպետության դասերի մասնակցելու, և՛ դասավանդելու առումով, սակայն այդ ժամանակաշրջանը համընկել էր թատրոնում իմ առաջին մենապարով հանդես գալու, նոր դերեր փորձելու և համալսարանական տարիների հետ, այդ պատճառով չմեկնեցի: Լավ հնարավորության դեպքում, կարծում եմ, կմեկնեի, եթե իհարկե երկարատև ժամկետով չէ: Ընդհանրապես, փոխադարձ համագործակցության հնարավորությունը բալետային արվեստում շատ եմ կարևորում:
-Աննա, ինչպե՞ս ընտրեցիք բալետը, կամ գուցե բալե՞տն է Ձեզ ընտրել։
-Միշտ հիացմունքով հիշում եմ մանկության տարիների մի հետաքրքիր դրվագ, երբ մայրիկիս և հորաքրոջս հետ ներկա էինք Երևանի պարարվեստի ուսումնարանի (այժմ` պետական քոլեջ) ամանորյան համերգին՝ ուսումնարանի շնորհալի սաների բալետային ներկայացումներով: Ես այնքան կլանված էի մասնակիցների բազմերանգ բալետային զգեստներով, նրանց գեղեցիկ ու անիրական թվացող պարային շարժումներով՝ զուգորդված հրաշալի երաժշտությամբ, որ չնկատեցի, թե ինչպես համերգի ավարտին բալետային զգեստով մի ժպտերես աղջնակ մոտեցավ ինձ և ձեռքս բռնած բեմ բարձրացրեց տոնածառի շուրջ մյուս մասնակիցների հետ պարելու: Երևանի պարարվեստի ուսումնարանի ավանդույթ դարձած ամանորյան այդ գեղեցիկ միջոցառման շնորհիվ ես և շատ երեխաներ հայտնվեցինք բալետի հեքիաթային աշխարհում։ Այսպիսով, կարելի է ասել, որ այդ ընտրությունը փոխադարձ էր: Նշեմ, որ այդ տարիներին պարարվեստի ուսումնարանի տնօրենը Թերեզա Գրիգորյանն էր, ում նախաձեռնությամբ էլ կյանքի էր կոչվել ամանորյան միջոցառումը։
-Ձեր ամենահաջողված կերպարը բալետում։
-Ցանկացած դերի հիմնական քննադատը հանդիսատեսն է, հետևաբար, դատելով հանդիսատեսի ջերմ արձագանքից, իմ բոլոր կերպարներն էլ կարելի է հաջողված համարել: Ընդհանրապես, հաջողության հասնելու համար շատ կարևոր է նաև տվյալ կերպարի հոգեհարազատ լինելու հանգամանքը:
-Կա՞ դեր, որ անչափ ուզում եք մարմնավորել, բայց առիթ չի ընձեռվում։
-Ցանկալի դերերը շատ են, սակայն այդ ներկայացումները դեռևս չկան մեր խաղացանկում:
-Գնահատական, կարծիք, որ կարևոր նշանակություն է ունեցել Ձեզ համար։
-Շատ կարևորում եմ ներկայացումից առաջ և հետո փորձավարներիս խորհուրդներն ու կարծիքները, հատկապես նրանց գովեստի խոսքերին արժանանալը, ներկայացման ավարտին հանդիսատեսի հիացմունքն ու ջերմ խոսքերը։ Յուրաքանչյուր դրական կարծիք դերասանի համար հերթական դերում նոր լիցքերով հանդես գալու և կատարելագործվելու շարժառիթ է:
-ՈՒնեք երկրորդ մասնագիտություն՝ միջազգայնագետ իրավաբան եք, մեկը մյուսին չե՞ն խանգարում։
-Ընդհանուր առմամբ, երկու մասնագիտություններն էլ հարստացրել են իմ աշխարհընկալումը:
-Պարը ավելի շատ մարզավիճա՞կ է, թե՞ հոգեվիճակ։ Լավ պարելու համար պետք է ունենալ լավ տեխնիկա, բնատուր շնո՞րհք, թե՞ ներաշխարհ, որ կթելադրի շարժումներդ։
-Պարային շարժումների միջոցով կարելի է արտահայտել տարբեր հոգեվիճակներ, որոնք լիարժեք ու կատարյալ են դառնում համապատասխան մարզավիճակում լինելու դեպքում: Բալետային արվեստում հաջողության հասնելու համար անգամ բնատուր տաղանդն այնքան առաջնահերթ չէ, որքան աշխատասիրությունն ու համառությունը, որոնց շնորհիվ էլ կարելի է զարգացնել պարային տեխնիկան: Հարուստ ներաշխարհը նույնպես արտիստի համար շատ կարևոր է, քանի որ անմիջապես արտացոլվում է նրա հայացքի և շարժումների մեջ՝ թողնելով անկեղծ ու տպավորիչ կերպարի անմոռանալի հետք հանդիսատեսի սրտերում:
-Մանագիտությունը ապրելակերպ է, խառնվածք. այս իմաստով ինչպիսի՞ն են բալետի արտիստները։
-Ընդհանուր առմամբ, դերասանները շատ զգայուն ու նուրբ հոգի ունեցող, պատասխանատվության բարձր զգացումով, ուժեղ կամքի տեր արվեստի նվիրյալներ են: Իսկ բալետի արտիստներին, այդ ամենի հետ մեկտեղ, յուրահատուկ է նաև ֆիզիկական բարձր աշխատունակությունը, ճկունությունը, ինչպես նաև շարժումների պլաստիկան և կոորդինացիան, զուգորդված երաժշտական տակտի զգացողության հետ և այլն:
-Ի՞նչ ծրագրեր ունեք, որ իրականացնելու եք համավարակը հաղթահարելուց հետո։
-Ծրագրերից խոսելը դեռ վաղ է, քանի որ դրանց իրականացումն անմիջականորեն կապված է համավարակի ավարտի հետ: Այժմ օպերայի և բալետի թատրոնի աշխատանքային պրոցեսն արդեն վերսկսվել է, և մենք կարոտով սպասում ենք այն օրվան, երբ կրկին կբացվեն թատրոնի դռները մեր սիրելի հանդիսատեսի առջև:
Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ
Գլխավոր լուսանկարը՝ Գևորգ ԽՈՒՐՇՈՒԴՅԱՆԻ